stoTapsi

A+ A A-
Άδειες με αδιαφάνεια, που έχουν λήξει, "καπετάνιοι" εμπειρικοί, τρύπια πλοιάρια!
Ρεπορτάζ του Κώστα Καλτσή, δημοσιεύτηκε στον "Τύπο της Ηπείρου".
Karabaki limniΣτα νερά της λίμνης των Ιωαννίνων, στην Παμβώτιδα, εκτός από την Κυρά - Φροσύνη παλιότερα, πνίγονται καθημερινά η αξιοπιστία των αποφάσεων της Περιφέρειας και του Κράτους και βγαίνει στη βρώμικη επιφάνεια η σκανδαλώδης λειτουργία των πλοιαρίων, ενώ συχνά γίνεται λόγος για περίεργες δοσοληψίες - αναπόδεικτα βεβαίως έως τώρα.
Άκρη, όπως μπορεί να τη φαντάζεστε, δεν πρόκειται να βρεθεί. Άλλωστε το θέμα έχει σχέση με την πολυπλοκότητα των νόμων αφ ενός (πολύ καλό άλλοθι για να μην καταλαβαίνουν οι πολίτες τι ακριβώς συμβαίνει) και την φαυλοκρατική αντίληψη περί της διοίκησης του Κράτους, από την οποία δυστυχώς ακόμη δεν έχουν απαλλαγεί όσοι κυβερνούν, καθ’ οιονδήποτε τρόπο, αλλά και η Δικαιοσύνη κάνει πως δεν καταλαβαίνει.

Εγκλωβισμένοι

Γενικότερα πάντως κανένας δεν μιλάει. Όλοι αποφεύγουν να μπουν στην ουσία του θέματος. Ως αυτό να αφορά κάποια μαφιόζικη οργάνωση που... φυσικά στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν υπάρχει, παρά μόνο συνασπισμός συμφερόντων, εγκλωβισμένων δε ένα περίεργο σύστημα διαπλοκής με τη σύμπραξη όπως λένε και πολιτικών.

Η... “άγονη γραμμή”

tripio karabaki limniΞεκινάμε από την πιο φαύλη και ρουσφετολογική απόφαση, δια νομοθετικής ρύθμισης, που αντίκειται σαφώς στο Σύνταγμα, όπου γίνεται λόγος ότι... “όλοι οι Έλληνες συμμετέχουν αναλογικά και αδιακρίτως στα φορολογικά βάρη”.
Ε, λοιπόν, αυτό δεν αφορά τους Νησιώτες ιδιοκτήτες των πλοιαρίων, οι οποίοι έχουν ενταχθεί σε ένα ειδικό φορολογικό καθεστώς!
Σε αυτό υπάγονται οι Κυκλάδες, Θάσος, Ελαφόνησος, Σκύρος, Βόρειες Σποράδες κλπ.
Εκεί μέσα “σφήνωσαν” και το Νησί των Ιωαννίνων, ύστερα από παρέμβαση του κ. Κάρολου Παπούλια, στον καιρό της παντοδυναμίας του επί ΠΑΣΟΚ, όπως διατείνονται οι γνωρίζοντες πρόσωπα και πράγματα.
Μέχρι πριν από κάποια χρόνια, αυτό το “ειδικό καθεστώς” αφορούσε και όσους ανέπτυσσαν οποιαδήποτε επαγγελματική δραστηριότητα στο Νησί, αλλά τώρα ισχύει μόνο για όσους είναι “εκμεταλλευτές σκαφών” (έτσι αναφέρονται στις αποφάσεις).

Νόμος - σκάνδαλο

Τι σημαίνει αυτό το σκανδαλώδες και προκλητικό “καθεστώς”;
Διαβάζουμε την πρόσφατη υπουργική απόφαση (σε εφαρμογή νόμων που αναφέρουμε στη συνέχεια), ΠΟΛ 1065/4/4/2007, που υπογράφει ο τότε αρμόδιος υφυπουργός Οικονομικών κ. Αντώνης Μπέζας:
- Την απαλλαγή από την υποχρέωση απόδοσης ΦΠΑ και φόρων εν γένει, που για τους της λίμνης των Ιωαννίνων, ορίζεται κατ αποκοπή σε 400 ευρώ ετησίως και μάλιστα σε δύο δόσεις, για σκάφη χωρητικότητας έως πενήντα ατόμων!
- Απαλλαγή από την υποχρέωση τήρησης βιβλίων εσόδων - εξόδων, άλλων φορολογικών στοιχείων και έκδοσης εισιτηρίων θεωρημένων (διάτρητων) από την αρμόδια ΔΟΥ!
- Αλλά, κι αν εκδώσουν τιμολόγια, ο ΦΠΑ αναγράφεται μεν, αλλά δεν αποδίδεται - εντασσόμενο το ποσό στα ...400 ευρώ, που αναφέραμε παραπάνω!

Οι... προνομιούχοι

Έτσι οι Νησιώτες “καραβοκύρηδες”, που σύμφωνα με υπολογισμούς ξεπερνούν τις 100.000 ευρώ εισπράξεις το χρόνο, με χιλιάδες “πελάτες”, πληρώνουν μόνο 400 ευρώ στην εφορία και ξεμπερδεύουν!
Την ίδια ώρα που οι επαγγελματίες των Ιωαννίνων αγκομαχούν να επιβιώσουν και συχνά δεν τα καταφέρνουν, οι μικροί ...εφοπλιστές θησαυρίζουν, πολύ περισσότερο που ορισμένοι εξ αυτών έχουν δυο και τρεις άδειες εκμετάλλευσης σκαφών!
Να ληφθεί υπ όψη ότι αυτό το μέτρο, για τα νησιά της λεγόμενης “άγονης γραμμής”, είχε ληφθεί για να στηριχτούν, λόγω των ειδικών συνθηκών που επικρατούν, αλλά σίγουρα το Νησί της Παμβώτιδας δεν έχει καμιά σχέση με αυτές, μόλις μια “ανάσα” από τα Γιάννινα.

Καύσιμα από τον Συνεταιρισμό τους

Αξιοσημείωτο δε είναι και το... κοινό “μυστικό”, ότι χρησιμοποιούν “φτηνά “καύσιμα και λιπαντικά, απαλλασσόμενα από φόρους και δασμούς. Πως γίνεται; Μέσω του Αλιευτικού τους Συνεταιρισμού (νόμοι 1642/1986 άρθ. 22, 2093/1992, 2859/2000, αρθ.27), δεδομένου ότι 1) αυτόν αφορούν τέτοιου είδους απαλλαγές 2) οι ιδιοκτήτες των πλοιαρίων είναι και μέλη του Συνεταιρισμού και 3) κανένας δεν τους ελέγχει αν επιτρέπεται να κάνουν χρήση για τα σκάφη τους, έχοντας μια ιδιότυπη ασυλία!

Χωρίς αντίκρισμα

Για όλα αυτά τα προκλητικά προνόμια, οι πλοιοκτήτες έχουν την απάντηση:
- “Παλεύουμε να κρατήσουμε το Νησί ζωντανό, παλεύουμε κάτω από πολύ αντίξοες συνθήκες, εξυπηρετούμε τον κόσμο , συνεισφέροντας και στην τουριστική ανάπτυξη της περιοχής “.
Καλά, δεν είναι ακριβώς έτσι όταν η... “προσφορά” τους αποδίδει χιλιάδες ευρώ αφορολόγητα και έχουν επιβάλλει την αποκλειστική εκμετάλλευση της λίμνης, από την αλιεία και τα καραβάκια, μέχρι ο,τιδήποτε άλλο.

Διαμαρτυρίες για Καχριμάνη

Σήμερα κάνουν “δρομολόγια” δεκατέσσερα καραβάκια, στην αναμονή βρίσκονται άλλα δυο δεμένα στο “μώλο”, στα οποία δεν χορηγούνται άδειες από την Περιφέρεια, αν κρίνουμε κι από τα πανό διαμαρτυρίας που έχουν αναρτήσει, ενώ έχουν υποβληθεί κι αρκετές αιτήσεις από ενδιαφερόμενους.
Οι διαμαρτυρίες για την τακτική που ακολουθεί η Περιφέρεια με τον κ. Καχριμάνη να κάνει και σε αυτή την περίπτωση κουμάντο και μιά επιτροπή που συγκροτήθηκε με απόφασή του, δεν έχουν τελειωμό, με το Δήμο Ιωαννιτών και τον Φορέα Διαχείρισης της λίμνης, να απέχουν συνήθως από συνεδριάσεις για τη χορήγηση αδειών!

Με ποιό σκεπτικό;

Επί παραδείγματι, τίθεται ως κριτήριο να είναι ο ενδιαφερόμενος μόνιμος κάτοικος της Νήσου ( υπάρχει η εξαίρεση ...), να έχει όσο γίνεται χαμηλότερο εισόδημα (υποτίθεται για να το συμπληρώσει...) , στα συν και η ... “ετοιμότητα επένδυσης” (αν έχει αγοραστεί ήδη το καραβάκι, όπως έγινε στο παρελθόν για συγκεκριμένο ογδοντάχρονο τότε “επενδυτή”) και βεβαίως να προσκομίσει όσα δικαιολογητικά ορίζονται από το νόμο και το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Γίνεται λόγος από πολλές πλευρές για υπέρβαση αρμοδιοτήτων και παρανομίες από πλευράς Περιφέρειας, ενώ εμπλέκεται και το λιμεναρχείο Πρέβεζας.
Ποτέ όμως δεν ξεκαθαρίστηκε επαρκώς το “σκεπτικό” της έγκρισης ή της απόρριψης μιας αίτησης, ούτε το πόσα καραβάκια μπορούν να κάνουν δρομολόγια στη λίμνη, αφού κι αυτό επαφίεται στην καλή θέληση των Νησιωτών που επιβάλλουν τις απόψεις τους- προφανώς για να μη... μοιράζεται η “πίτα” σε πολλούς!

Πλημμελείς έλεγχοι;

Το Λιμεναρχείο Πρέβεζας είναι αρμόδιο να ασκεί και τους ελέγχους των σκαφών, που όπως πληροφορούμαστε περιορίζονται στην υποχρέωση των ιδιοκτητών τους να προσκομίζουν μια σειρά δικαιολογητικών.
Έχει ιδιαίτερη σημασία αυτός ο έλεγχος αφού αφορά ζωές.
* Κάθε πότε ελέγχεται, επί της ουσίας, το αξιόπλοο των καραβιών;
* Ποιός ελέγχει πόσα άτομα μεταφέρουν κάθε φορά και ειδικά τους μήνες τουριστικής κίνησης;
* Υπήρχε νόμος που όριζε τη διάρκεια ασφαλούς πλεύσης στα 30 χρόνια. Γιατί ζητήθηκε η αύξηση του χρονικού ορίου και πήγε στα 35; Τι λέει επ’ αυτού η Περιφέρεια, που παρανόμως δίνει παρατάσεις; Για να κάνει την πολιτική του ο Καχριμάνης και να τους κρατάει όλους “αιχμάλωτους”;;;
* Αξιόπιστες πηγές μας είπαν ότι κάποια καραβάκια έπρεπε ήδη να είχαν αποσυρθεί. Γιατί επιτρέπουν ακόμη να μεταφέρουν επιβάτες; Αν ο μη γένοιτο, συμβεί το κακό, ποιός ή ποιοί θα ευθύνονται;

Εκτός το Πέραμα και η Ντραμπάτοβα

Από έγγραφα που έχουμε στη διάθεσή μας διαπιστώσαμε ότι οι άδειες δόθηκαν υπό τη ρητή προϋπόθεση να μεταφέρουν επιβάτες από τα Γιάννινα στο Νησί και το αντίθετο, αλλά και Νησί Πέραμα. (Μάλιστα δε μία εξ αυτών εξεδόθη ειδικά για την περιοχή του Περάματος, αλλά χρησιμοποιείται μόνο για προς και από το Νησί)!
Αυτό όμως δεν τηρείται, αφού κανένα πλοιάριο δεν προσεγγίζει το Πέραμα, παρά το γεγονός ότι έγινε και η ανάπλαση του λιμένος του!
Οι Νησιώτες πλοιοκτήτες κρατούν για το Νησί τους χιλιάδες επισκέπτες, έχοντας εδώ και δεκαετίες αποκλείσει την Ντραμπάτοβα, όπου όλοι θα ήθελαν να πάνε, ενώ με την τακτική τους δε δίνουν τη δυνατότητα στους ντόπιους της περιοχής να χρησιμοποιούν πλωτά μέσα για να πάνε στο Πέραμα και Ντραμπάτοβα ή από εκεί να έλθουν στα Γιάννινα.

Το αλαλούμ των αδειών

Δεν μπορούμε να είμαστε απόλυτα ακριβείς σχετικώς με τις άδειες και τον χρόνο ανανέωσής τους, λόγω του αλαλούμ που επικρατεί- άγνωστο πάντως αν σκοπίμως το δημιουργούν.
Από αυτά που έχουμε εντοπίσει, σίγουρα παρατηρούνται προβλήματα.
* Απορρίφθηκε από την Περιφέρεια αίτημα ομάδας κατοίκων του Περάματος, χωρίς ιδιαίτερη αιτιολόγηση.
* Χορηγήθηκε άδεια (που δεν βρίσκεται η ανανέωσή της) σε ... ογδοντάχρονο τότε, κάτοχο ήδη κι άλλης, με την προϋπόθεση να “κινηθεί” στην περιοχή του Περάματος, κάτι που ποτέ δεν έγινε.
* Υπάρχουν δυο αποφάσεις με την ίδια ημερομηνία για το ίδιο σκάφος, αλλά με διαφορετικό ΑΔΑ, τον αριθμό ανάρτησης στη “Διαύγεια “! Πληκτρολογώντας, όμως, τον έναν από τους δύο, διαπιστώνεται ότι αφορά άλλο πλεούμενο από το αναφερόμενο στην απόφαση!
* Υπάρχει έγγραφο της Περιφέρειας όπου αναφέρονται καράβια που δεν είχαν καταθέσει, αν και εκλήθησαν, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Τι έγινε, τα πήγαν και αν όχι, ποιές κυρώσεις υπέστησαν;

Η παράνομη “πλατφόρμα”

Platorfma limniΤα εξοργιστικά φυσικά και δεν τελειώνουν εδώ. Ντραμπάτοβα - Νησί πηγαινοέρχεται μιά “πλατφόρμα” που μεταφέρει διάφορα υλικά για τις ανάγκες των κατοίκων της Νήσου.
* Ο χειριστής της είναι συνήθως κάποιος νεαρός, που στερείται της σχετικής άδειας κάποιας Αρχής!
* Για το κατασκεύασμα αυτό δεν εκδόθηκε ποτέ και από κανέναν καμμιά έγκριση “καθέλκυσής” της και λειτουργίας της!
* Αν συμβεί κάτι, ποιός θα ευθύνεται; Ο Φορέας Διαχείρισης της Παμβώτιδας, ο Δήμος Ιωαννιτών, το τοπικό συμβούλιο της Νήσου, η Περιφέρεια, η Αστυνομία η το Λιμεναρχείο Πρέβεζας; Μάλλον όλοι μαζί!

Ερημώνει

Η ζωή στο Νησάκι σβήνει. Δεν αρκεί το μουσείο του Αλή Πασά, στο σπιτάκι που σκοτώθηκε από στρατιώτες του Χουρσίτ Πασά, μετά την πολιορκία των Ιωαννίνων στις 24 Ιανουαρίου του 1822.
Ο εμπλουτισμός του με σπάνια εκθέματα της συλλογής του κ. Φώτη Ραπακούση, το αναβάθμισε, αλλά ούτε αυτή η άκρως επικερδής επιχειρηματική δραστηριότητα, είναι αρκετή για να συμβάλλει αποφασιστικά στην διαμόρφωση της προοπτικής.
Έμειναν περί τους ογδόντα ηλικιωμένους, για να κρατούν κάποια σπίτια ανοιχτά. Οι νεότεροι έφυγαν προς τα Γιάννινα, το σχολείο πλέον σε λειτουργεί, ούτε φούρνος, ούτε καν ένας ξενώνας.

“Κοιμητήριο”

Να μην μπούμε τώρα σε λεπτομέρειες για περισσότερα και για ποιό λόγο δεν στεριώνει εκεί επιχειρηματίας ή οι νέοι.
Θα επισημάνουμε μόνο ότι και να θέλει κάποιος επισκέπτης να μείνει μέχρι αργά στο Νησί θα πρέπει να έχει εξασφαλίσει πως θα επιστρέψει στα Γιάννινα! Το ίδιο ισχύει και για όσους μένουν εκεί ή το επιθυμούν. Πως όμως όταν νυχτώνει, η λίμνη μοιάζει (και το Νησί μαζί) με ... κοιμητήριο;
twitter-logo facebook-icon

Καλτσής Δημοσιογράφος


Ενωση Συντακτών

Ξιφασκία

nitsiakos maketa
logo pindos

informedia

Πνευματικά Δικαιώματα stotapsi.gr